Zásady chování na veřejnosti
Chodidla jsou "nečistá". Dotknout se někoho nohou nebo dokonce sandálem je urážka, za kterou je třeba se neprodleně omluvit. Před 100 lety se za tento prohřešek vylučovalo z kasty.
Levá ruka je "nečistá", proto ji na veřejnosti nepoužíváme, např. peníze podáváme obchodníkovi jen pravou. Nesmí se dotknout jídla.
Pozdrav se odehrává v rovině gestikulace a mimiky, například žáci zdraví svého učitele snímáním pomyslného prachu z jeho nohou. Zcela chybějí ekvivalenty našeho dobrý den, dobrý večer... Běžným typem pozdravu jsou sepnuté ruce nebo pokývnutí hlavou, které doprovází srdečný úsměv. Fyzický kontakt chybí. Důvody jsou hygienické. Tento pozdrav užívají ženy, nábožensky orientované osoby, politikové aj.
Naše obvyklé "děkuji" vyjadřují pestrými prostředky, někdy však vůbec ne. V obchodě se za peníze neděkuje, pokud chce rikša poděkovat za zvlášť velký obnos, pozdvihne získané peníze k čelu. Za dárek je třeba vyjádřit obdiv, pochválit barvenou kombinaci květů atd. Při návštěvě se za projevené úsluhy neděkuje, jsou samozřejmé, jídlo se mocně chválí.
Totéž platí i o slůvku prosím. Prosí se spíše opisem, například pomocí podmiňovacího způsobu (Podal byste mi sůl?) nebo pomocí slůnevka trochu (Spojte mě trochu s Kalkatou...).
Potřesení hlavou
Neverbální komunikaci musíme umět správně číst. Potřesení hlavou do stran má odlišný význam... Jedno potřesení znamená souhlas, několikanásobné rychlejší potřesení je výrazem nesouhlasu.
Holé čelo budí pohoršení
Na veřejnosti se Indové nikdy nelíbají. Tato zásada nebyla dlouho porušována ani v indické kinematografii, první polibek na filmovém plátně v 70. letech vzbudil vlnu pohoršení.
Vdaná žena nosí vždy na čele namalovanou tečku rumělkové barvy a červeně vysypanou pěšinku na vlasech. Jako u nás ženich navlékne nevěstě prsten, ozdobí hinduistický ženich svou nevěstou rumělkovou tečkou. Každé ráno po koupeli sei pak svou ozdobu maluje žena sama. Stále ještě platí, že holé čelo budí pohoršení.
Také mnozí vyznavači víry nosí na čele svá znamení, například ti, kdo uctívají boha Šivu, mají na čele pruhy vodorovné, uctívači Višnua pruhy svislé. Bělavá tečka uprostřed čele říká, že její nositel právě obětoval nějakému bohu, kterých je v indickém panteonu požehnaně (až 3 milióny!). Stejně jako holé čelo působí pohoršení holé ženské paže.
Žena v sárí nosí náramky asi tak samozřejmě jako žena u nás boty. Většina žen - i v těch chudších - nosí náramky zlaté. Ve špercích je totiž uloženo rodinné jmění ženy. Prodej náramků se rovná rodinné katastrofě. Jediná žena bez tečky a bez náramků v Indii je vdova, její smuteční barva je bílá.